علی شیرازی

روزنامه‌نگاری، شعرها و نوشته‌ها

علی شیرازی

روزنامه‌نگاری، شعرها و نوشته‌ها

روزنامه نگاری و مقالات فرهنگی و هنری، سروده‌ها، درد دل‌ها و مصاحبه‌ها

  • ۰
  • ۰


علی شیرازی

کتاب «سکانس آخر» شرح حال تعدادی از هنرمندان شاخص، شناخته ­شده و البته درگذشته سینما و موسیقی کشورمان، تالیف علی شیرازی راهی بازار نشر شد.

علی شیرازی نویسنده درباره تازه‌ترین کتابش گفت: نخستین سوگ‌نوشت سینمایی‌ام را در پی تأثیری که کوچ همیشگی بابک بیات بر من گذاشت، در ماهنامه سینمایی فیلم عرضه کردم. از کودکی و نوجوانی آثار بیات را دوست می‌داشتم و زمزمه می‌کردم و ماه‌های آخر عمرش را حضوری یا تلفنی با هم در معاشرت بودیم. آن نوشته را به عنوان یک ادای دین به هنرمند محبوبم همیشه عزیز داشته‌­ام.

وی افزود: هنرمندان همواره به افراد جامعه، هم خیلی نزدیک‌اند و هم خیلی دور؛ نزدیک از این نظر که گاه توده‌های وسیعی از جامعه با آنها ارتباط قلبی و عاطفی پیدا می‌کنند و دور از این لحاظ که با وجود چنین صمیمیتی امکان تماس و دیدار همیشگی با هنرمند بجز در نزد عده‌ای از آشنایان و نزدیکان، برای بقیه مردم وجود ندارد. با این همه، به هنگام فقدان هنرمند، چه او نقش‌هایش را بر صحنه زندگی و هنر درخشان بازی کرده باشد و چه معمولی، غمی عمیق جامعه را تا مدتی فرامی‌گیرد و بروز احساسات جمعی در زمان ایفای این آخرین نقش که واقعی‌ترین نقش‌‌ها نیز هست، از هر سو شدت می‌یابد. انگار که پاره‌ای از تن مردمان کنده شده است.

این نویسنده ادامه داد: کتاب «سکانس آخر» شامل شرح حال تعدادی از هنرمندان شاخص، شناخته ­شده و البته درگذشته سینما و موسیقی کشورمان است که اغلب این زندگینامه­‌های گذرا به همراه چکیده احساس نویسنده درباره هر هنرمند معمولاً در ایام پس از درگذشت آنها به رشته تحریر درآمده و در نشریات کشور به چاپ رسیده است.

علی شیرازی که علاوه بر نوشتن به عنوان خواننده سنتی، روزنامه‌نگار، منتقد سینما و موسیقیِ فیلم و نیز پژوهشگر موسیقی هم فعالیت دارد گفت:  به فراخور هر یک از عرصه‌­های مذکور و تجربیاتی که در هر یک از این عرصه­ها کسب کرده‌ام با زندگی این هنرمندان درگذشته مواجه شده‌ام و از تمام دانش و پیشینه و حتی خاطرات شخصی­اش در روایت زندگی و هنر این عزیزان بهره برده‌ام. من از ابتدای نوجوانی و هم‌زمان با تحصیل در مدرسه به فراگیری مبانی سینما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداختم و از ابتدای دهه هفتاد خورشیدی هم به آموختن ردیف آوازی ایران به ترتیب نزد شاپور رحیمی، رضا رضایی پایور و بیش از همه محسن کرامتی مشغول شدم. در دهه به پیشه روزنامه‌نگاری روی آوردم و در زمانی حدود بیست سال، نقدها و مصاحبه‌های بسیاری بر فیلم‌ها و آلبوم‌های موسیقی از من منتشر شده است.

از شیرازی تا امروز کتاب دهه‌شصتی‌ها با عنوان فرعی «نوستالژی دهه 60 در تلویزیون» منتشر شده است. کتاب‌های خسرو خوبان (درباره? محمدرضا شجریان) و سکوت گویا (درباره? ایرج بسطامی) نیز که پیشتر به بازار نشر آمده، حاوی مقالاتی از اوست. او همچنین بنیانگذار و مبدع و طراح اولیه برنامه شب آواز ایرانی است. کتاب «سکانس آخر (سوگ نوشت هنرمندان خاموش)» را انتشارات ادریس در 172 صفحه با جلد شومیز و قطع وزیری در شمارگان 1000 نسخه با بهای 9000 تومان به بازار فرستاده است.

 

http://www.ketabnews.com/detail-31721-fa-1.html

  • ۹۵/۰۳/۰۵
  • علی شیرازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی