علی شیرازی

روزنامه‌نگاری، شعرها و نوشته‌ها

علی شیرازی

روزنامه‌نگاری، شعرها و نوشته‌ها

روزنامه نگاری و مقالات فرهنگی و هنری، سروده‌ها، درد دل‌ها و مصاحبه‌ها

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


دومین نشست «آیین آواز» با حضور علی جهاندار در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش ایسنا در این نشست، به‌ جز علی جهاندار - خواننده - به‌عنوان استاد مهمان، کسانی مانند قاسم رفعتی، مظفر شفیعی، علی رستمیان، داود فیاضی، رضا رضایی پایور، محمود مخدوم، فاضل جمشیدی و مرتضی غزنوی حضور داشتند.

در ابتدا، علی شیرازی - خواننده و آوازپژوه - با معرفی موضوع تخصصی مورد بحث با عنوان «ادوات تحریر در آواز ایرانی» از علی جهاندار دعوت کرد تا روی صحنه بیاید. سپس به اتفاق این خواننده و مدرس پیشکسوت آواز، صحبت درباره ادوات با جستاری کوتاه در معنای آن شروع شد.

جهاندار گفت: ادوات یک بسته یا پکیج نیست که آن را در اختیار هنرجو قرار دهیم و کار تمام شود. باید علمش را یاد گرفت و آن را کسب کرد.

او سپس با خواندن تک مصراع «مشنو ای دوست که غیر از تو مرا کاری هست» در مایه بیات ترک و دستگاه‌های چهارگاه و سه‌گاه به آواز، ضمن برشمردن کیفیت و تفاوت‌های اجرای ادوات، اظهار کرد: می­‌بینید که مصراع، همان مصراع است، ولی خیلی مؤلفه­‌ها از جمله ادوات آواز با همین شعر، ولی با لحن و مایه مختلف، در آن متفاوت است.

وی ادامه داد: باید در آواز بزرگان دقت کرد. البته از نظر تمرکز کاری و حتی زندگی نیز باید از خیلی چیزها گذشت و تا سر حد امکان بر آواز متمرکز شد. در اینجا ناچارم خودم را مثل بزنم که وقتی با استاد شجریان آشنا شدم، موقعیت شغلی خوبی را که در ساختمان‌سازی و عمران داشتم، رها کردم و آواز را مهم‌ترین دغدغه زندگی­‌ام قرار دادم.

جهاندار با تأکید بر اهمیت ادوات تحریر در آواز ایرانی، آن را جزو ظرایف و دقایقی دانست که دقت و تعمق فراوانی می­‌خواهد و گفت: نکته بسیار مهم در فراگیری درست ادوات تحریر، آن دری است که هنرجو از ابتدا واردش می­‌شود. به این معنی که هنرجوی علاقه­‌مند باید در انتخاب استاد و مدرس آواز برای خودش نهایت دقت را به کار بندد.

او سپس با اشاره به مشکلات آموزش آواز و موسیقی در ایران، یادآوری کرد: متأسفانه وضع آموزش به جایی رسیده که هر کسی که فقط چند پله­ رشد را در آواز طی کرده باشد، به خودش اجازه می­‌دهد تا به حد وسع و توانش تعدادی علاقه­‌مند را جمع کند و به تدریس هنر گران‌سنگی مانند آواز مشغول شود.

جهاندار ضمن بازخوانی نمونه­‌هایی از صداهای ناپخته، پرسید: آخر مگر کسی که در این حد از خوانندگی است و هنوز راه درازی تا خواننده شدن به معنای راستین دارد، می­‌تواند چیزی به کسی که تشنه آموختن است یاد دهد؟!

او در پاسخ به این پرسش که آیا باید به سرچشمه‌های هنر آواز و خوانندگی ملی­‌مان وصل شویم؟ گفت: ما باید در آواز و هنر خوانندگی کسانی دقت کنیم که پایه­‌های این هنر را تشکیل داده­‌اند. استادان غلامحسین بنان، ایرج خواجه‌امیری، اکبر گلپایگانی و محمدرضا شجریان چهار ستون و پایه مهم خوانندگی در ایران هستند و باید همه چیزهای موجود در آواز این چهار بزرگ خوانندگی ایرانی را یاد بگیریم و در جزییات کارشان دقیق شویم. در واقع بنان به‌تنهایی بستر شکل‌گیری هنر سه نفر دیگر هم هست. البته در صدای گلپایگانی می­‌شود انرژی واقعی و نهفته در آواز ایرانی را پیدا کرد.

با اتمام بخش تئوریک و بحث تخصصی، چهار هنرجوی برگزیده علی جهاندار که توسط خودش به برنامه معرفی شده بودند، یک به یک روی صحنه آمدند و همراه نوازندگان به هنرنمایی پرداختند.

عرفان نجف، خواننده جوان اصفهانی در کنار امیر متولی (سه‌تار) به اجرای آواز و تصنیفی در دستگاه نوا پرداخت. سپس علی انصاری در همراهی با تار صائب کاکاوند و تمبک پژمان پرنیا در مایه افشاری، به اجرای آواز مشغول شد. انصاری که درجه استادی در خوشنویسی دارد در ادامه، ضمن اهدای دو تابلوی نفیس از آثارش به جهاندار، حق‌شناسی خود را نشان داد.

عیسی فرزان‌راد، خواننده دیگری بود که همراه تار امین دماغ‌گل روی صحنه آمد. فرزان‌راد در دستگاه چهارگاه اجرای پرقدرتی داشت. در ادامه، عزیز قاسم‌زاده یک‌بار دیگر، امیر متولی را روی صحنه آورد و در همراهی با سه‌تار او در دستگاه شور، دقایق خوبی را رقم زد.

سرانجام به‌عنوان آخرین بخش از برنامه، علی جهاندار این‌بار نیز با همراهی تار امین دماغ‌گل، نمونه­‌هایی از مرکب‌خوانی را عرضه کرد و به‌صورت بداهه از دستگاه همایون شروع کرد و با بیات ترک ادامه داد و ضمن بازگشت به همایون، قدرت خوانندگی­‌اش را در مرز ۷۰ سالگی به رخ کشید.

پیروز ارجمند، علیرضا حاجی طالب، علی مغازه­‌ای (مستندساز و پژوهشگر موسیقی نواحی) و محمود حشمت از دیگر هنرمندان حاضر در این نشست بودند.

سومین نشست «آیین آواز» طبق اعلام مجری برنامه، ششم مهرماه از ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

عکس‌ها از بهاره اسدی

http://www.isna.ir/news/95062415253/%D9%85%D8%AA%D8%A3%D8%B3%D9%81%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%B1-%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%A2%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B4%D8%BA%D9%88%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

  • علی شیرازی
  • ۰
  • ۰


علی شیرازی

برنامه‌ای موسیقایی با نام «آیین آواز» در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. علی شیرازی که مدیریت این رویداد را برعهده دارد درباره هدفش از این برنامه گفت.

او در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: می‌خواهم همه بدانند مکانی هست تا بتوانند ساده‌ترین برداشت‌های آوازی خود را آنجا ارائه کنند. حتی یک علاقه‌مند به هنر آواز می‌تواند به راحتی به این برنامه بیاید و یک نفر را به من معرفی کند و بگوید من فلانی را می‌شناسم که خواننده خوبی است. من نیز آن شخص را در برنامه می‌گنجانم.

او ادامه داد: برنامه «آیین آواز» در ادامه طرح‌های من،‌ بیشتر بر ضرورت کنار هم قرار گرفتن اهالی موسیقی در این سال‌های رکود و سال‌هایی که موسیقی اوضاع خوبی ندارد و از هر نظر در تنگنا قرار گرفته است، تأکید می‌کند.

شیرازی با اعتقاد به این‌که ارتباط نزدیک، چیز قشنگی است که هیچ‌وقت کهنه نخواهد شد، گفت: امروزه که آلبوم‌ها کمتر منتشر می‌شوند و کنسرت‌ها به آن وضعیت درمی‌آیند، حرف من این است که اهل موسیقی با هم دیدار داشته باشند. این از هم دور ماندن باعث می‌شود، آدم‌ها بدون این‌که متوجه باشند از هم کدورت به دل بگیرند. 

وی اظهار کرد: کمال‌الدین عباسی که من مدتی نزد او کار می‌کردم، به من گفت که به چند نفر زنگ زده و متوجه شده است، هنرمندان آواز را کنار گذاشته و شغل‌شان را عوض کرده‌اند. من به همه زنگ زدم و گفتم، تمرین کنید و سالی یک‌بار در جمع بخوانید. همین باعث می‌شود یک سرپرست گروه یا تهیه‌کنند موسیقی این اجراها را ببیند.

شیرازی با اشاره به این‌که خودش چند سال است که آواز کار می‌کند، بیان کرد: شب آواز ایرانی را نیز با همین هدف راه‌اندازی کردم و قصد داشتم چهره‌های جدید را معرفی کنم و چهره‌هایی را که به سایه خزیده بودند، دوباره به صحنه بیاورم.

او همچنین گفت: حالا وقت بیانیه امضا کردن نیست، بلکه وقت عمل است. البته بیانیه می‌تواند در جای خودش موثر باشد. برگزاری این‌گونه رویدادها راه‌هایی است که برای بهتر شدن موسیقی به نظر ما می‌رسد؛ اما مطمئن باشید اگر افراد دیگری به این زمینه وارد شوند، وضعیت خیلی بهتر می‌شود. وقتش رسیده که به خودمان بیاییم و از داشته‌های گران‌سنگ و غنی خود بهره‌مند شویم، اگر اراده‌های جمعی وجود داشته باشد و اهل موسیقی با هم مهربان باشند، این کار شدنی است.

مدیر رویداد «آیین آواز» معتقد است: ما بیش از هر چیز نیاز داریم که موسیقی ملی را ارائه دهیم و مرتب به آن بپردازیم. من از رادیو و تلویزیون خواهش می‌کنم برنامه‌ ما را پوشش دهند. نمی‌خواهد سازها را نشان دهند، همین که صدا پخش کنند، کافی است.

شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: از مردادماه «آیین آواز» را در فرهنگسرای ارسباران راه‌اندازی کردیم که با استقبال خوبی روبه‌رو شد. خوشبختانه هنرمندان زیادی اعلام آمادگی کرده‌اند و ما تا چند ماه برنامه خود را بسته‌ایم. برنامه دوم این رویداد نیز ۲۳ شهریورماه از ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ارسباران با حضور علی جهاندار برگزار می‌شود.

او درباره روند برگزاری برنامه توضیح داد: این برنامه با پرسش و پاسخ از مدرس مهمان برنامه شروع می‌شود و پس از آن، استاد هنرجویان برتر خود را معرفی می‌کند. شاگردان نیز تا اندازه‌ای که زمان اجازه دهد و استاد بخواهد، اجرا می‌کنند و در ادامه، استاد آواز خود را اجرا می‌کند. پیشنهاد اولیه این کار را حسام‌الدین سراج به من داد. 

وی افزود: بخش دوم برنامه همان چیزی است که در «شب آواز ایرانی» آن را دنبال می‌کردیم؛ این‌که هنرجویان پیشکسوت آواز بخوانند یا جوانانی که شایستگی دارند و میان‌سالانی که به حق خود نرسیده‌اند، اجرا داشته باشند. 

شیرازی با بیان این‌که از تهیه‌کنندگان دعوت می‌کند تا چهره‌هایی را که در این برنامه‌ها هنرنمایی می‌کنند، ببینند، گفت: کمترین حسن این اجراها این است که طرف خودش را باور می‌کند. از ابتدای برگزاری «شب آواز ایرانی» تا به حال، عزیزانی که آواز خوانده‌اند، انگیزه زیادی پیدا کرده و عده‌ای هم سعی کرده‌اند برای انتشار آلبوم اسپانسر پیدا کنند.

http://www.isna.ir/news/95061610457/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A2%D9%88%D8%A7%D8%B2%DB%8C

  • علی شیرازی
  • ۰
  • ۰

قدردانی از مبدع شب آواز ایرانی

آرتنا: نخستین شب آواز ایرانی با طراحی، ابداع و مدیریت علی شیرازی خواننده و پژوهشگر موسیقی آوازی در خردادماه 1394 شروع به کار کرد.

zoom
قدردانی از مبدع شب آواز ایرانی
 

 

چهاردهمین نشست تخصصی شب آواز ایرانی در حالی برگزار شد که وب سایت «حام» به پخش آنلاین و زنده برنامه در فضای مجازی اقدام کرد. عباس سجادی مجری صحنه­ ای این نشست اعلام کرد که پخش مستقیم شب آواز ایرانی از فضای مجازی برای یک بار به طور رایگان و از ما­ه­های آتی با خرید بلیت به صورت آنلاین میسر خواهد بود. در این برنامه همیچنین سجادی بر لزوم قدردانی از زحمات مبدع این سلسله نشستها تأکید کرد. او با اعلام اینکه شب آواز ایرانی مدت یک سال و اندی است که برگزار می­ شود گفت: «دوست خوبمان علی شیرازی که مبدع این برنامه بودند، سال گذشته با همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری، برگزاری سلسله نشست های شب آواز را شروع کردند. چندی پیش مصاحبه ­ای از بنده با یکی از دوستان در حوزه هنری انجام و بخشی از آن به گونه­ ای مطرح شده بود که انگار من جسارتی به کیفیت برنامه­ های گذشته شب آواز ایرانی کرده بودم. یعنی چنین تلقی­ ناخوشایندی از بخشی از حرف های من شده بود، که باید بگویم اینگونه نیست و باز هم تصریح می­ کنم ما سپاسگزار همه عزیزانی هستیم که شب آواز ایرانی را شروع کردند و یادآوری می­ کنم که حق تقدم خدمتگزاری در برنامه با این دوستان بوده است.» وی سپس افزود: «حالا هم در واقع ما داریم راه آن عزیزان را در شب آواز ایرانی ادامه می­ دهیم که آغازگر بودند.» سجادی در پایان صحبت هایش از میهمانان و بینندگان چهاردهمین شب آواز ایرانی خواست تا به شایستگی بنیانگذاران این برنامه را تشویق کنند، که حضار نیز چنین کردند.

گفتنی است نخستین شب آواز ایرانی با طراحی، ابداع و مدیریت علی شیرازی خواننده و پژوهشگر موسیقی آوازی در خردادماه 1394 شروع به کار کرد. پس از برگزاری پنجمین برنامه و در شرایطی که این برنامه به خوبی رونق گرفته و به اصطلاح جا افتاده بود، به ناگهان شیرازی با انتشار نامه­ ای خداحافظی خود را از شب آواز ایرانی اعلام کرد. او هیچ گاه درباره جدایی ناگهانی اش از شب آواز ایرانی چیزی نگفته و تا کنون نیز کمتر اشاره ­ای به دلایل استعفایش کرده است. علی شیرازی به تازگی برنامه جدیدی را با نام «آیین آواز» در فرهنگسرای ارسباران راه اندازی کرده است که ماه گذشته نخستین نشست آن برگزار شد. 

فردین علائی

 http://www.artna.org/fa/news/view/42943

  • علی شیرازی