علی شیرازی

روزنامه‌نگاری، شعرها و نوشته‌ها

علی شیرازی

روزنامه‌نگاری، شعرها و نوشته‌ها

روزنامه نگاری و مقالات فرهنگی و هنری، سروده‌ها، درد دل‌ها و مصاحبه‌ها

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ساسان فاطمی در شب آواز ایرانی مطرح کرد:

خوانندگان آوازهای غیر ضربی کمتر مورد شماتت قرار می‌گیرند


ساسان فاطمی می گوید: وقتی آواز موزون نیست و با ساز ضربی همراه نمی‌شود؛ مسئله موسیقی بودن که مشمول احکام فقهی است نیز کمتر است. یعنی کسانی که این نوع آوازها را می خوانند کمتر مورد شماتت قرار می‌گیرند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین برنامه از سلسله نشست‌های ماهانه شب آواز ایرانی شنبه (بیست‌وسوم خرداد 1394) به همت مرکز موسیقی حوزه هنری و با حضور استادان، هنرجویان و علاقه‌مندان موسیقی و آواز ایرانی برگزار شد.

 

در این برنامه که با توجه به اولین بودن در نوع خودش کیفیت مناسبی را فراهم کرده بود؛ پس از اعلام ریز برنامه‌ها توسط سعید بیابانکی (شاعر و مجری)، علی شیرازی (خواننده و روزنامه‌نگار) به عنوان مبدع نشست با یادآوری خاطره‌ای از پیرمرد نام آشنا و فقیری که روزی در گوشه‌ای از شهر، سبک استاد ادیب خوانساری را با مهارت زمزمه می‌کرده گفت: «هدف از راه‌اندازی شب آواز ایرانی دقیقاً معرفی و شناساندن چنین چهره‌هایی است. کسانی که هر یک از ما اهالی موسیقی در گوشه و کنار یک یا چند تن از آن‌ها را می‌شناسیم و به دلیل بی‌رونقی فضای موسیقی و آواز ملی‌مان ناشناس هستند و خواسته و ناخواسته دارند از عرصه مورد علاقه‌شان کناره می‌گیرند.»


 

او در ادامه ضمن توضیح درباره سه هدف عمده این برنامه افزود: «در اینجا قرار است ضمن معرفی استعدادهای جوانی که در گوشه و کنار کشورمان حضور دارند، از هنر خوانندگان ناشناخته‌ای که به میان‌سالی رسیده‌اند و متأسفانه هنوز آن‌چنان که باید و شاید نتوانسته‌اند به هنرنمایی بپردازند بهره ببریم. به موازات این دو کار مهم نیز می‌کوشیم تا از پاسداشت و تجلیل از هنر استادان پیش‌کسوت و غافل نشویم. به‌علاوه اینکه برگزاری سخنرانی‌هایی با موضوع آواز یک قسمت تعیین‌کننده از کار ما خواهد بود.»

 

شیرازی در پایان صحبت‌هایش دست یاری به سوی همه دوستداران آواز و موسیقی دراز کرد و گفت: «در این مسیر دشوار ما به دستان گرم همه شما احتیاج داریم و همچنین به پیشنهادها و معرفی آوازخوانان ناشناخته، حضور و همراهی و از همه مهم‌تر اجراهای آواز توسط همه شما خوانندگان گرامی کشورمان.»

 

پس از او اشکان کمانگری خواننده جوان به همراه سنتور حسین حراج‌زاده نخستین آواز این برنامه را در دستگاه چهارگاه اجرا کردند.

 

در ادامه ساسان فاطمی (اتنوموزیکولوگ، محقق، استاد دانشگاه) به بررسی جایگاه آواز در فرهنگ ایرانی پرداخت. این پژوهشگر با تاکید بر این که آواز در تمام فرهنگ‌ها اهمیت بیشتری نسبت به ساز داشته، گفت: فارابی موسیقی را از نظر نقص و کمال تقسیم‌بندی می‌کند و موسیقی‌ای را که صرفا از ساختارهای صرف موسیقایی بهره ببرد در قطب نقص قرار می‌دهد و اگر با آواز ترکیب شود و شخص را متاثر کند در قطب کمال قرار می‌گیرد.

 

فاطمی موسیقی با وزن یا ریتم و موسیقی غیر ضربی را از دوبخش موسیقی ایرانی برشمرد و افزود: آواز ایرانی، موسیقی غیر ضربی است که در فرهنگ ما نسبت به موسیقی ضربی از ارزش بیشتری برخوردار است؛ چرا که هم تخصص و تکنیک بیشتر هنرمند را می‌طلبد و اجرای آن مشکل‌تر است و هم شنونده این موسیقی باید ظرافت‌هایی داشته باشد که آواز را درک و دنبال کند و ملول نشود بنابراین مخاطب خاص و فرهیخته جامعه است.

 

او در ادامه گفت: به خاطر پائین بودن «موسیقیت» آوازهای غیر ضربی، این نوع موسیقی کمتر مورد اعتراض جامعه‌ای که گرایش مذهبی بیشتری دارند قرار گرفته است. در واقع وقتی آواز موزون نیست و با ساز ضربی همراه نمی‌شود آن مسئله موسیقی بودن که مشمول احکام فقهی است نیز کمتر است. یعنی کسانی که این نوع آوازها را می‌خوانند کمتر مورد شماتت قرار می‌گیرند. چون این نوع موسیقی برای تعریف موسیقی نیست و «موسیقیت» ماجرا، چندان در چشم نیست.

 

وی  افزود: معمولاً خوانندگان مختلفی که به این فضا تمایل دارند از این راه برای امرار معاش استفاده نمی‌کنند و این به خودی خود به هنرمند این حوزه موسیقی تشخص می‌بخشد و وجهه تخصصی و حرفه‌ای ماجرا را بالاتر می‌برد. به هر ترتیب «شعریت» این موسیقی بیشتر است چرا که یکی از محمل‌های مهم حفظ ادبیات کلاسیک ما از گذشته تا به امروز همین آواز بوده است. همین موضوع نشان می‌دهد که این نوع آواز از نظر مؤلفه ادبی اهمیت بسیار بالا دارد.

 

پس از سخنرانی فاطمی، رضا رضایی‌پایور از چهره‌های قدیمی آواز پس از انقلاب به همراه سنتور امید داورزنی و تنبک برادرش حمید داورزنی قطعه‌هایی را در ابوعطا به همراه تصنیف مشهور بهار دلکش اجرا کردند

 

بخش بعدی برنامه با صحبت‌های ابتدایی داوود فیاض شروع شد. او به تازگی اجرایش از ردیف استاد اسماعیل مهرتاش را رونمایی کرده که به همین مناسبت چند جمله درباره استادش گفت. سپس به همراهی تار دخترش بهاره فیاضی قطعاتی از همان ردیف منتشر شده را در دستگاه چهارگاه اجرا کرد. آخرین بخش از برنامه را آواز عبدالله وطن دوست در دستگاه همایون تشکیل می‌داد.

 

در این مراسم جمعی از اهالی آواز سنتی، هنرجویان و کارشناسان موسیقی در سالن سوره حوزه هنری حاضر شدند که می‌توان به چهره‌هایی نظیر علی رستمیان، مظفر شفیعی، علی جهاندار، ساسان فاطمی، داود فیاضی، دکتر فاضل نظری (مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و شاعر)، سید علیرضا میرعلی‌نقی، مهران مهرنیا، سیدعلی مصطفوی، شفیع شجاعی ادیب (حافظ‌پژوه)، محمد موسوی (مدیر نشر ماهور)، اکبر ثابت کسایی (بازیگر تئاتر) اشاره کرد.

 

برنامه بعدی شب آواز ایرانی قرار است آخرین شنبه ماه رمضان در سالن سوره حوزه هنری برگزار شود.

  • علی شیرازی
  • ۰
  • ۰


تعریف جایگاه آواز در فرهنگ ایرانی و گرایش خوانندگان متشخص به آوازهای غیرضربی از جمله مباحثی بود که در اولین ویژه برنامه «شب آواز ایرانی» مرکز موسیقی حوزه هنری مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی شیرازی مبدع برگزاری ویژه برنامه «شب آواز ایرانی» در ابتدای مراسمی که به همین مناسبت شنبه بعد از ظهر بیست‌وسوم خرداد ماه در تالار سوره حوزه هنری به همت مرکز موسیقی این نهاد برگزار شد، در تشریح این ویژه برنامه موسیقایی توضیح داد: امیدواریم بتوانیم با برپایی یک سلسله برنامه های غنی در حوزه موسیقی و آواز، فضایی را ایجاد کنیم تا بتواند در حوزه موسیقی ایرانی به ویژه آواز کمک قابل توجهی کند و در این راه پیشنهاد شما بهترین کمک برای ادامه مسیر ما است.

 

برنامه ای برای دیده شدن ناشنیده ها

 

وی افزود: ما برای این برنامه چند هدف را طراحی کردیم که یکی از این اهداف معرفی چهره های جوان و مستعد موسیقی ایرانی در حوزه آواز و دیگری ایجاد یک بستر مناسب برای چهره های میانسالی است که تاکنون در عرصه آواز کمتر کار کرده اند، اما تعداد بسیاری از آنها از بزرگان و اساتید هستند.

 

شیرازی بیان کرد: امیدواریم طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته، این ویژه برنامه ها بعد از ماه مبارک رمضان شکل ثابت خود را بگیرد و در آخرین شنبه هر ماه میزبان هنرمندان و علاقمندان به آواز ایرانی باشد.

 

موسیقی آوازی در غرب هم اهمیت بیشتری دارد

 

ساسان فاطمی، مدرس و پژوهشگر حوزه موسیقی نیز در این ویژه برنامه با اشاره به موضوع «جایگاه آواز در فرهنگ ایرانی» گفت: در مورد جایگاه آواز در فرهنگ ایرانی می توانم مطالب خود را از گذشته های دور شروع کنم. البته چنین نگاهی در یک سخنرانی خیلی ضرورت ندارد بلکه مهم این است که در فرهنگ آواز و موسیقی ایرانی، «موسیقی آوازی» نسبت به «موسیقی سازی» اولویت داشته است. حتی هنوز هم در غرب موسیقی آوازی اهمیت بیشتری دارد و ما می بینیم که هنر اپرا از قرن هفدهم و هجدهم اهمیت بیشتری یافته است.

 

وی افزود: در فرهنگ ایرانی، موسیقی آوازی از زمان فارابی دسته بندی می شود اما آنچه مهم است اینکه موسیقی آوازی از نظر فارابی کاملترین موسیقی است. در عین حال باید توجه داشت که موسیقی آوازی به دو نوع متمایز تقسیم می شود که نوع اول با «ریتم و متر آزاد» است و در واقع «ضربی» نیست و نوع دوم «آوازهای ضربی» هستند که تصانیف در آن قرار دارند. در فرهنگ ما این تمایزگذاری رواج داشته که موسیقی آوازی به شکل آزاد و ریتم آزاد سنگین تر از موسیقی ضربی تلقی می شود و خواننده این موسیقی تشخص بیشتری نسبت به تصنیف خوان ها دارد.

 

موسیقی مردم پسند جایگزین موسیقی آوازی شده است

 

این مولف موسیقی بیان کرد: متاسفانه موسیقی مردم پسند ضربی امروزه جایگزین موسیقی آوازی با وزن آزاد شده است در حالی که ما باید به این نکته واقف باشیم که موسیقی آوازی و خواننده آن باید از تکنیک بالایی برخوردار باشد که همین تکنیک بالا منجر به مشکل تر شدن اجرا می شود. شنونده این نوع موسیقی اگر ظرافت های آن را دریافت کند، به طور حتم مخاطب خاص آن موسیقی نسبت به موسیقی ترانه و تصنیف می شود. این مساله و تمایزگذاری با آواز وزن آزاد و آواز موزون فقط شامل موسیقی شهری ما نمی شود بلکه موسیقی نواحی ما نیز دارای چنین تمایزگذاری است.

 

شب آواز ایرانی

 

فاطمی در ادامه صحبت های خود گفت: تمام مناطق ما به ویژه مناطق فارسی زبان، بخش رپرتوآر کار و موسیقی که غیرضربی است، بخش جدی تر محسوب می شود به این شکل که از نظر جایگاه فرهنگی - اجتماعی در این نوع موسیقی سالخوردگان و پیشکسوتان به این آوازهای سنگین گرایش بیشتری دارند، اما باید ببینیم که این مساله جدی بودن یا غیرجدی بودن آوازها که آنها را می بینیم و می شنویم چه ویژگی هایی دارد؟ که باید گفت آوازهای غیرضربی از «موسیقیت» کمتری برخوردار هستند و به شاعران اهمیت بیشتری می‌دهند یعنی در این نوع موسیقی «شعریت» به «موسیقیت» ترجیح داده می شود.

 

موسیقی آوازی کمتر مورد اعتراض افراد مذهبی است

 

این مدرس موسیقی تصریح کرد: به خاطر پائین بودن «موسیقیت» آوازهای غیر ضربی، این نوع موسیقی کمتر مورد اعتراض جامعه ای قرار گرفته که گرایش مذهبی بیشتری دارند در واقع وقتی آواز موزون نیست و با ساز ضربی همراه نمی شود آن مسئله موسیقی بودن که مشمول احکام فقهی است نیز کمتر است. یعنی کسانی که این نوع آوازها را می خوانند کمتر مورد شماتت قرار می گیرند چون این نوع موسیقی برای تعریف موسیقی نیست و «موسیقیت» ماجرا چندان در چشم نیست.

 

وی  ادامه داد: معمولا خوانندگان مختلفی که به این فضا تمایل دارند از این راه برای امرار معاش استفاده نمی کنند و این به خودی خود به هنرمند این حوزه موسیقایی تشخص می دهد و وجهه تخصصی و حرفه ای ماجرا را بالاتر می برد. به هر ترتیب «شعریت» این موسیقی بیشتر است چرا که یکی محمل های حفظ ادبیات کلاسیک ما از گذشته تا به امروز همین آواز بوده است. بنابراین  همین موضوع نشان می دهد که این نوع آواز از نظر مولفه ادبی اهمیت بسیار بالا دارد.

 

فاطمی بیان کرد: در حقیقت آواز با وزن آزاد یک نوع شعرخوانی پرطمطراق و ملحون است که شاعر به نوعی شعر خود را در پشت تریبون دکلمه نمی کند بلکه با آواز به آن ترنمی گیراتر می دهد. این نوع آوازی که وجود دارد قرائت شعر به شکل ملحون است در واقع آواز با وزن آزاد تشخص خود را از وابستگی اش به شعر می گیرد و شعر را با استفاده ملودی به مخاطب ارائه می دهد.

 

ساسان فاطمی

 

اگر ردیف آوازی اسماعیل مهرتاش تولید نمی شد...

 

داوود فیاضی از خوانندگان و هنرمندان پیرو مکتب موسیقایی اسماعیل مهرتاش نیز در این مراسم ضمن قرائت نوشته ای پیرامون ردیف آواز زنده یاد اسماعیل مهرتاش گفت: هر آنچه به نام اسماعیل مهرتاش بود رفته رفته در معرض فراموشی قرار می گرفت و ما اگر ردیف آوازی این هنرمند شریف تئاتر و موسیقی را منتشر نمی کردیم شرمنده روح آن مرحوم می شدیم. این ردیف از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که نیازمند برپایی کارگاه های متعدد آموزشی پیرامون آن است و من امیدوارم که برگزاری چنین فضایی به زودی میسر شود.

 

وی افزود: استاد مهرتاش فقط یک استاد نیست او یک نواساز، نوازنده، شعرشناس، نمایشنامه نویش، مسلط به فنون تئاتری و تاریخدان ادب و مفاخر ایرانی است. این مرد بزرگ در طول حیات خود نه تنها توقع مادی و دیناری از دولت وقت نخواست بلکه خود بنیادی را بنا نهاد که در آن موسیقی، تئاتر و شعر تدریس می شد. او هیچگاه در آثاری که روی صحنه تئاتر اجرا می کرد و یا موسیقی را برای مخاطب خلق می کرد نام خود را به تنهایی نمی آورد و به عنوان کردن نام «جامعه باربد» اکتفا می کرد.

 

این خواننده در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: ردیف به جا مانده از استاد مهرتاش از چند جهت ممتاز است اول اینکه یک ردیف آوازی محتوا محور و نه فرم گرا است و دوم اینکه دارای معانی زیادی است که فقط برای تربیت ذهن نیست و یک ردیف چشمگیر موسیقایی است که باید به آن توجه بیشتری کرد.

 

اجرای یک قطعه موسیقایی به خوانندگی اشکان کمانگری و سنتور نوازی حسین حراج زاده، اجرای چند قطعه موسیقایی با نوازندگی سنتور امید داورزنی، نوازندگی تنبک حمید داورزنی و خوانندگی رضا رضایی پور، اجرای چند قطعه موسیقایی به خوانندگی داوود فیاضی  و نوازندگی تار بهاره فیاضی و همچنین پخش یک نماهنگ تصویری در پاسداشت جلال تاج اصفهانی خواننده و مدرس صاحب نام موسیقی ایرانی از بخش های دیگر اولین ویژه برنامه «شب آواز ایرانی» بود که شنبه شب توسط مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری در تالار سوره برگزار شد.

  • علی شیرازی
  • ۰
  • ۰

نخستین «شب آواز ایرانی» شنبه 23 خرداد ماه با حضور فاضل نظری مدیرمرکز موسیقی، علی قربانی مدیر مرکز محافل و جشنواره ها، ساسان فاطمی محقق و استاد دانشگاه، علی رستمیان استاد و مدرس آواز، علی جهاندار استاد و مدرس آواز ، مظفر شفیعی مدرس آواز، مهران مهرنیا نوازنده و مدرس تار، سید علیرضا میرعلینقی پژوهشگر و منتقد موسیقی و جمعی از اهالی آواز و موسیقی در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

این برنامه با اجرای سعید بیابانکی و آواز اشکان کمانگری در قطعات چهارگاه آغاز شد. در بخش دیگر، دکتر ساسان فاطمی محقق و استاد دانشگاه به بررسی جایگاه آواز در فرهنگ ایرانی پرداخت. این پژوهشگر با تاکید بر این که آواز در تمام فرهنگ‌ها اهمیت بیشتری نسبت به ساز داشته، گفت: فارابی موسیقی را از نظر نقص و کمال تقسیم‌بندی می‌کند و موسیقی‌ای را که صرفا از ساختارهای صرف موسیقایی بهره ببرد در قطب نقص قرار می‌دهد و اگر با آواز ترکیب شود و شخص را متاثر کند در قطب کمال قرار می‌گیرد.

فاطمی موسیقی با وزن یا ریتم و موسیقی غیر ضربی را از دوبخش موسیقی ایرانی برشمرد و افزود: آواز ایرانی، موسیقی غیر ضربی است که در فرهنگ ما نسبت به موسیقی ضربی از ارزش بیشتری برخوردار است. چرا که هم تخصص و تکنیک بیشتر هنرمند را می‌طلبد و اجرای آن مشکل‌تر است و هم شنونده این موسیقی باید ظرافت‌هایی داشته باشد که آواز را درک و دنبال کند و ملول نشود بنابراین مخاطب خاص و فرهیخته جامعه است. 

در این هنگام طنین آواز رضا رضایی پایور در سالن پیچید که با استقبال خوب حضار مواجه شد. آوازخوانی استاد داوود فیاضی به همراه تار نوازی دخترش بهاره فیاضی و آواز عبدالله وطن دوست در دستگاه همایون از بخش های دیگر این نشست ماهانه بود.

«شب آواز ایرانی» برنامه ای تحلیلی و آموزشی به صورت ماهانه با هدف معرفی چهره های تازه به هنر آواز ایرانی در حوزه هنری برگزار می شود.

  • علی شیرازی
  • ۰
  • ۰

شب آواز ایرانی

شب آواز ایرانی برنامه‌ای است تحلیلی و آموزشی که قرار است میدانی برای تجدید دیدار با اساتید و همچنین معرفی چهره‌های تازه به هنر آواز ایرانی باشد. نخستین این جلسات روز شنبه بیست و سوم خرداد ماه از ساعت 17:30 در تالار سوره حوزه هنری در حالی اجرا می‌شود که تعدادی از اساتید و هنرجویان با تک‌‌نوازی نوازندگان برتر به اجرای آواز می پردازند.

آوازخوانی رضا رضایی پایور با همراهی تار محمدشهرام اعتمادی و همچنین داوود فیاضی مدرس آواز به همراهی تار دخترش بهاره فیاضی، در کنار سخنرانی ساسان فاطمی با موضوع جایگاه آواز در فرهنگ ایرانی از قسمت‌های مهم این برنامه هستند. همچنین تارنوازی مجید درخشانی آهنگ‌ساز و نوازندهٔ موسیقی دستگاهی همراه با آواز رحیم عدنانی که به مناسبت رونمایی از آلبوم «حریر شبنم» کار مشترک‌ این دو هنرمند صورت می‌گیرد، از دیگر بخش‌های نخستین نشست ماهانه شب آواز ایرانی است. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های 88897546 و 88895546 تماس بگیرند. ورود به این جلسه برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

  • علی شیرازی