علی شیرازی

روزنامه‌نگاری، شعرها و نوشته‌ها

علی شیرازی

روزنامه‌نگاری، شعرها و نوشته‌ها

روزنامه نگاری و مقالات فرهنگی و هنری، سروده‌ها، درد دل‌ها و مصاحبه‌ها

  • ۰
  • ۰


علی شیرازی

کتاب جدید علی شیرازی با نام «سکانس آخر» و با عنوان فرعی «سوگ‌نوشت هنرمندان خاموش» منتشر شد.
 
«سکانس آخر» به بازار کتاب آمد
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «سکانس آخر» کتاب تازه علی شیرازی با عنوان فرعی «سوگ‌نوشت هنرمندان خاموش» شامل سوگ‌نامه‌هایی بیوگرافیک برای 37 تن از هنرمندانی است که یا حرفه‌ای سینما بودند یا مثل محمدرضا لطفی و سیمین بهبهانی هنرشان با همان کسوت آهنگسازی یا شاعری، در سینما به کار گرفته شده است.

این کتاب در 37 فصل مجزای کوتاه یا بلند و در پی فقدان این هنرمندان به یادکرد، برشمردن ویژگی‌ها و نگاهی مختصر اما مفید به آثارشان پرداخته است. نویسنده درباره عنوان فرعی کتاب می‌گوید: «نام فرعی کتاب، ابتدا "سوگ‌نوشت سینماگران خاموش" بود اما چون بسیاری از این عزیزان مانند لطفی و سیمین، به عنوان سینماگر شناخته نمی‌شوند ترجیح دادم تا عنوان فرعی درست‌تر سوگ‌نوشت هنرمندان خاموش را برگزینم. هرچند که پیداست کتاب از نگاه سینمایی نقبی هم به دیگر فعالیت‌های چنین شخصیت‌هایی زده است...»

حسن رضیانی، مرتضی احمدی، بابک بیات، پروین غفاری، ناصر گیتی‌جاه و بسیاری دیگر از جمله هنرمندانی هستند که در کتاب، فصلی به هر یک اختصاص یافته است.

در مقدمه کتاب به قلم خود نویسنده می‌خوانیم: «نگاشتن مطالب شبه بیوگرافیک را از دهه 1370 با چاپ نوشته‌هایی درباره سیدحسین طاهرزاده (استاد آواز) و کلنل علی‌نقی وزیری (موسیقی‌دان برجسته) در هفته‌نامه مهر شروع کردم. بعدها به مناسبت زادروز یا یادکرد از غلام‌حسین بنان، منوچهر همایون‌پور و ایرج بسطامی این کار را در روزنامه‌هایی چون شرق، همشهری و جام جم ادامه دادم. همچنین درباره زندگانی از جمع هنرمندان (که عمرشان دراز باد) نیز گاه و بی‌گاه چیزهایی می‌نوشتم.

اما نخستین سوگ‌نوشته سینمایی‌ام را در پی تأثیری که کوچ همیشگی بابک بیات بر من گذاشت در ماهنامه سینمایی فیلم عرضه کردم. از کودکی و نوجوانی، آثارش را دوست داشتم و زمزمه می‌کردم و ماه‌های آخر عمرش را حضوری یا تلفنی باهم در معاشرت بودیم. آن نوشته را به‌عنوان یک ادای دین به هنرمند محبوبم همیشه عزیز می‌داشتم. پس از آشنایی با عباس یاری که سال‌ها بود نوشته‌ها و نقدهایش را می‌خواندم، سنگ بنای صفحه درگذشتگان ماهنامه فیلم در وضعیت جدید و جدی‌ترش گذاشته شد.» 

سکانس آخر (سوگ‌نوشت هنرمندان خاموش) نوشته علی شیرازی در 172 صفحه با جلد شومیز و قطع وزیری در 1000 نسخه و از سوی انتشارات ادریس در با قیمت 9000 تومان به بازار نشر آمده است.

  • ۹۵/۰۳/۰۸
  • علی شیرازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی