ششمین نشست «گوشۀ فرهنگان» برگزار شد

آخرین اخبار ویژه ها گالری تصاویر

در ادامۀ سلسله نشست‌های آوازی و موسیقایی سال‌های اخیر که به قدر و سهم خود رونقی نسبی به آواز و موسیقی ملی کشورمان بخشیده است، نشست «گوشۀ فرهنگان» در کتابفروشی بزرگ فرهنگان برگزار شد.

شب موسیقی / به گزارش شب موسیقی ،در این نشست موسیقایی آوازخوانان، نوازندگان پیشرو و شنوندگان حرفه‌ای موسیقی، دور هم جمع شده و به اجرای آثار مشغول می‌شوند و در پی هر اجرا نیز به نقد آثار همدیگر می‌پردازند. در ششمین برنامه‌ «گوشه فرهنگان» هم که در اولین چهارشنبه تیرماه  برگزار شد، بعد از نمایش مستندی پیرامون صفحات قدیمی موسیقی ایرانی، هنرمندان مختلفی به اجرای برنامه پرداختند. ابتدا نیما ابراهیمی (برگزیده کشوری در جشنواره موسیقی ملی جوان) با سه‌تار در مایه بیات زند بداهه‌نوازی کرد.

در ادامۀ اجراهای ششمین «گوشۀ فرهنگان» با دعوت و تشویق حاضران در سالن، علی شیرازی به عنوان میهمان ویژۀ این ماه، روی صحنه آمد و غزلی از حافظ را در دستگاه چهارگاه همراه با تار ماهور صفری اجرا کرد. سپس با او درباره ویژگی‌های آوازش سؤال‌هایی مطرح شد که متعاقب آن، وی نیز با تکیه بر تجربیاتش نکاتی را در این خصوص با مخاطبان و هنرمندان حاضر در جمع درمیان گذاشت. در ادامه، ماهور صفری خودش نیز به صورت مستقل، قطعاتی را با ساز تار در دستگاه شور اجرا کرد. هنرمند بعدی نشست، فرهاد احمدی نی‌نواز بود که قطعاتی را در دستگاه ماهور نواخت. در ادامه، مرتضی واعظ نوازنده سه‌تار، آوازِ امیر شرفیان را در بیات ترک همراهی کرد. در حالی که همچنان و طبق روال برنامه، با پایان هر اجرا صاحبنظران، دیدگاه‌های خود را درباره آنها ابراز می‌کردند. از جمله چهره‌های حاضر در این بحث‌ها محمود توسلیان پژوهشگر و روزنامه‌نگار باسابقه موسیقی و حجت عبدی مترجم و مدرس سنتور بودند.

یکی از بخش‌های جالب اجراهای این شب، دوتارنوازی فرشاد علی‌نژاد بود که از مقام‌های موسیقی شمال خراسان قطعاتی را نواخت و خواند. اجرای او در اصل، یکی از آثار حاج قربان سلیمانی موسیقی‌دان مشهور نواحی بود.

این نشست با آوازخوانی علی‌اصغر میرآخوری در نوا با همراهی نی احمدی (نوازنده جوان) ادامه پیدا کرد و در نهایت نیز سینا دانش با آوازی در بیات اصفهان که به ترانه‌ای آذری منتهی ‌شد همراه با سنتور محمد میرزاخانی به اجرای برنامه پرداخت.

 

«گوشۀ فرهنگان» از ابتکارات مسعود اعرابی مدیر فروشگاه بزرگ فرهنگان در جنوب تهران است که خود از دانش‌آموختگان آواز ایرانی نزد اساتید این هنر از جمله شاپور رحیمی بوده است و تلاش دارد تا اتفاقات متنوع فرهنگی را در محیط ویژه و متفاوت فروشگاه بزرگ فرهنگان رقم بزند.

ویژگی متمایز گوشه امکان نقدونظر پیرامون آثار اجرایی برای همه شنوندگان حاضر است. پخش فیلم‌های مستند با موضوع موسیقی، سسلسله‌بحث‌های ادبیات و موسیقی، جامعه‌شناسی و موسیقی و نظایر آن، از دیگر بخش‌های گوشه‌ی فرهنگان است. گوشۀ فرهنگان، چهارشنبۀ اول هر ماه برگزار می‌شود و ویژگی مهم آن ورود به نشست است که آزاد و رایگان است و همچنین هنرمندان حاضر در جلسه، خود می‌توانند به صورت داوطلبانه یا با هماهنگی قبلی، روی صحنه حاضر شوند و به هنرنمایی بپردازند. این هنرمندان می‌توانند پس از هر اجرا، از شنیدن نقدهای دیگر مخاطبان نیز در داوری اجرایشان برخوردار شوند.

عکس از: ارغوان عبد